Léčba: I. a II. stádium hemoroidálního onemocnění

Venotonika

V ambulantní léčbě se uplatňují - venotonika, které zvyšují odolnost žilní stěny a léky působící lokálně. Tyto léky zmenšují otok i podráždění kůže perianální oblasti a análního kanálu. Užívají se ve formě mastí nebo rektálních čípků. Některé z nich obsahují i kortikoidy.

Chirurgická léčba

Barronova ligatura

Další, poměrně efektivní možností léčby hemoroidálního onemocnění v těchto stadiích je ligace prolabující sliznice s haemorhoidy pomocí gumových škrtících kroužků (Barronova ligatura), které způsobí jejich zánik včetně podvázané sliznice. Tato metoda je prakticky bezbolestná, s minimální množstvím komplikací, ke kterým mohou patřit časově omezené, přechodné tlaky v konečníku a občasné zakrvácení po jejich uvolnění. Tuto široce používanou a dobře tolerovanou metodu je možné doplnit foto či diatermickou koagulací, které se aplikuje lokálně na zbytnělou vnitřní hemoroidální pleteň, čímž dochází k její redukci. / IRL, Haemoron, Ultroid /.

Laserová ablace

Nejmodernější metoda využívá přímou aplikaci laserové energie na žilní pleteň – laserová ablace hemoroidů (běžně se užívá v USA i v zemích EU). Je to v rukou proktologa standardní, účinná, efektivní a bezpečná metoda. Je založena na přímém a zrakem kontrolovaném zavedení laserového vlákna pod sliznici, do oblasti zbytnělých žilních pletení a cílené aplikaci laserové energie, čímž dochází k jejich významné redukci. Metoda je minimálně bolestivá, šetrná k okolí, velmi dobře tolerovaná pacienty. Lze ji provozovat i v ambulantních proktologických zařízeních či v rámci tzv. jednodenní chirurgie.

Léčba: III. a IV. stádium hemoroidálního onemocnění

III. a zvl. IV. stadium hemoroidálního onemocnění, ev. další komplikace, bývá obvykle řešeno za hospitalizace. Po zklidnění zánětu( je-li přítomen) je pacient obyčejně indikován k chirurgickému odstranění hemoroidů v celkovém znecitlivění. Riziko poškození svěrače během operace s následným rozvojem inkontinence stolice je udáváno okolo 3 -5%.

Vyšetření, léčba hemoroidů na našem pracovišti

V našem proktologickém centru odstraňujeme hemoroidy zcela šetrnými metodami.

• Vstupní vyšetření konečníku (ano-rektoskopie), je prováděna za použití Mesocain gelu, který umožní lékaři takřka bezbolestné vyšetření celého análního kanálu a konečníku.
  • Cílem vyšetření je určení typu a stadia onemocnění konečníku /zánět, praskliny, hemoroidy atd./a provedení preventivní onkologické prohlídky v rozsahu vyšetření (tj. vyloučení nádorového onemocnění). Na základě těchto vyšetření je pak stanovena optimální individuální léčba.
  • Vlastní zákrok, tj. odstranění hemoroidálního uzlu (ligace, laserová operace), probíhá v bezprostřední návaznosti na tato vyšetření, aniž by došlo ke zvýšení zátěže pacienta.
  • Po zákroku může pacient pociťovat určitý tlak v oblasti konečníku či menší bolest břicha. Může dojít i k mírnému zakrvácení. Všechny tyto méně příjemné projevy je možné tlumit užitím tablet proti bolesti. Je třeba dodržovat dostatečný pitný režim / 2,5 l/24 hod/, prospěšné se zdá omezení kořeněných a kyselých jídel a dostatek vlákniny ve stravě. Oblast konečníku je doporučováno po zákroku alespoň 2x denně sprchovat, vhodné je i použití bidetu. Vyšší fyzickou námahu i konzumaci alkoholu je zapotřebí omezit po dobu 5 - 7 dnů po provedeném zákroku.